Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2010-01-14

Betygsvånda

Jag har börjat uppdatera några spelgenomgångar med betyg. Införandet av en betygsskala ser jag som ett nödvändigt ont och rekommenderar alltid att man läser texten för att få en bra uppfattning om spelet ifråga.

Betygen är en klassisk skala från 1 till 10 där tio är perfekt och ett är helt ospelbart. Till skillnad från många andra implementeringar av en sådan skala ligger ett godkänt spel på fem och inte vid 7 som verkar vara det vanliga idag. Det finns alltså fler positiva betyg än negativa.

Eftersom mina händer aldrig kunnat återskapa de fantastiska bilder mitt huvud målar upp ser betygssymbolerna ganska mediokra ut. De ska förbättras när jag får tid och resurser till det. Finns det någon därute som vill bidra med att göra nya åt mig så är jag väldigt tacksam. Som det är nu ser det i alla fall ut som följer:




Godkända till bra betyg



Och så de två toppbetygen



Betygsskalan liksom symbolerna lär nog bli föremål för vissa förändringar vad det lider men man måste börja någonstans. Jag kommer löpande att sätta ut betyg i de spelgenomgångar som redan publicerats och i dagsläget är följande betyg satta:


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
 
Jag arbetar med ett projekt som heter Dreaming in Mono. Jag tänkte att du kunde vara intresserad av att vi har släppt en ny version av det klassiska spelet Ski or Die från 1990. Kolla upp spelet på http://www.dreaminginmono.com/monomadness/
 
/ Cecilie fra Dreaming in Mono

Anonym sa...

Spara bilderna som gif eller png i stället, så blir de inte så suddiga som de är nu. Jpeg är ett gissel.

Thomas sa...

Tack för tipsen. Speciellt den om bild-format. Ska se över det framöver!