Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2010-05-22

Pac-man 30 år!

Dagen börjar gå mot sitt slut och jag sitter och pustar lite i för-sommarvärmen. Då slår det mig att jag kanske borde göra ett ordentligt blogginlägg om dagens födelsedagsbarn istället för det lilla jag skrev på Twitter inatt.

Enligt alla källor, som i och för sig inte är många, fyller Pac-man 30 gyllengula år idag. Det är alltså trettio år sedan Namco installerade den första arkadmaskinen innehållande Pac-man på en biograf i Tokyo.

Pac-man gick sedan vidare till att bli spelvärldens första riktiga superstjärna och har förekommit i och på det mesta, inkluderande lunchlådor, tidningsomslag, serier & filmer samt i en topp-10 hit i det stora landet i väster. Pac-man fever hette låten från skivan med samma namn och den finns bland annat på Spotify för de som vill fira den lille krabaten med rätt födelsedagsmusik.

För mer rolig information om Pac-man rekommenderar jag ett besök på Pac-man-muséet som öppnade förra året. Och vill ni på ett enkelt sätt minnas tillbaka genom att spela lite finns det just nu inget enklare sätt än att surfa in på Googles söksida och klicka på 'Insert coin'-knappen!

Inga kommentarer: