Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2009-01-16

Fem spel som lånade lite för mycket: 2. Stellar Forces

Att vara speldesigner är inte alltid så lätt. Ibland drabbas man av idétorka, ibland vill man bara hylla någon annans arbete. Och så finns det förstås de som till synes utan skrupler stjäl rakt av. Kommande dagar kommer jag presentera fem exempel på spel som kom lite för nära. Jag har valt att kalla det här segmentet: Fem spel som lånade lite för mycket eller Kom på något bättre själv!



Micro Star var ett företag som i mitten av 90-talet började satsa en hel del på säljformatet Shareware. Flera år för sent kan tyckas men företaget trodde uppenbarligen på idén. Vad man också trodde på var idén om att arbeta med andras verk istället för att lägga ned tid och pengar på att utveckla något själv. Man släppte till en början ett antal olicensierade tillägg till Duke Nukem 3D och Quake, något som de spelens utgivare satte stopp för i domstol. 1998 hade man skaffat sig rättigheter och gav därför ut en officiell CD-romskiva med nya banor och verktyg till Duke Nukem. Dessa hade man inte på något sätt utvecklat själva utan hade samlat ihop det dels på internet och dels på diverse BBS:er.

I samma veva satsade man på en expansion för Blizzards populära actionspel Diablo. Dock verkade man inte ha lärt sig något av tidigare misstag och brydde sig därför inte om att skaffa sig rättigheter till det spelet heller. Expansionen utlovade nya vapen och klasser tillsammans med ett program där man kunde ändra attribut och färdigheter på sin hjälte. I verkligheten handlade det förutom editorn mer om några nya magiska föremål och små modifieringar av redan befintliga klasser. Expansionen blev därför ingen större succé och på Blizzard började man oroa sig för att bli förknippade med undermåliga tillägg som i förlängningen skulle skada såväl Blizzard som deras varumärken.

När Micro Star året efter släppte en expansion med nya banor till Starcraft agerade Blizzard snabbt och drog företaget inför rätta. För tredje gången förlorade Micro Star ett upphovsrättsmål och Blizzard vann en officiell ursäkt samt en summa pengar i ersättning.

Micro Star slickade såren och satsade vidare på Shareware-mjukvara som man sålde i olika paket. 2003 hamnade man i trubbel igen efter att ha använt oseriösa affärsmetoder för att binda upp kunder. Med rädsla för att dras in i en ny rättstvist gjorde man upp med myndigheterna om ett skadeståndsbelopp på 90.000 dollar. Så med facit i hand har det varit rätt kostsamt för Micro Star att satsa på andras mjukvara istället för att utveckla sin egen.

Inga kommentarer: