Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2009-01-17

Fem spel som lånade lite för mycket: 1. The Great Giana Sisters

Att vara speldesigner är inte alltid så lätt. Ibland drabbas man av idétorka, ibland vill man bara hylla någon annans arbete. Och så finns det förstås de som till synes utan skrupler stjäl rakt av. Kommande dagar kommer jag presentera fem exempel på spel som kom lite för nära. Jag har valt att kalla det här segmentet: Fem spel som lånade lite för mycket eller Kom på något bättre själv!



Ett av de mest uppmärksammade upphovsrättsintrången skapade också en kultklassiker. När Nintendo tog i med hårdhandskarna blev resultatet det raka motsatta mot vad de hade tänkt sig. The Great Giana Sisters(bilden längst upp) fick tack vare Nintendo ett rykte och kopierades från kassettband till kassettband, från diskett till diskett tills var och varannan hemdatorägare hade en kopia av spelet. Det fanns något kittlande i att sitta med ett spel som självaste Nintendo försökte förbjuda.

Spelet designades av tysken Manfred Trenz som också ligger bakom spel som Turrican och Denaris (mer om det längre ned). Gemensamt för alla Rainbow Arts-titlar som Manfred utvecklade var att han hämtade alla sina idéer utifrån. Han gick helt enkelt ned till en arkadhall och såg vad som var populärt och vad som inte fanns till Commodore 64. Sedan satte han igång med att designa en egen version av vad han sett och det han hade sett denna gång var förstås Super Mario bros(bilden längst ned).

Det här beteendet gav förstås Rainbow Arts problem. Så fort TGGS släpptes tog Nintendos jurister kontakt med företaget och hotade med stämning om de inte drog in spelet. RA hade inte mycket att välja på och tog tillbaka spelet från butikerna. Vid ungefär samma tidpunkt höjdes röster hos Activision om att Manfreds nya rymd-shoot'em up, Katakis, var alldeles för likt R-type. De båda företagen kom fram till en kompromiss där Manfred skulle utveckla en äkta version av R-type till C64 istället för den klon som Manfred arbetat fram. Katakis genomgick samtidigt en del designförändringar och bytte namn till Denaris innan det släpptes till Amiga.

Trots att TGGS stoppades från försäljning visste Rainbow Arts att man hade en hit. Man började därför att arbeta på en uppföljare, Giana 2 – Arthur and Martha in Future World. I ett försök att komma ifrån Mario-stämpeln dumpade man det första spelets huvudfigur, Giana, och gjorde om grafiken till en mer futuristisk stil. Den nya huvudpersonen fick en slags robotrustning och de övertydliga likheterna i fiender och bandesign från det första spelet ändrades. Så småningom bytte man namn helt och hållet och kallade spelet för Hard & Heavy.

Allt denna ansträngning var dock förgäves för i slutänden kom Nintendo tillbaka med sitt uppbåd av advokater. Det må ha varit Giana i en järnmask men hon såg fortfarande ut som Mario, menade man och inte ens den futuristiska robotdesignen blidkade japanerna. Idag är det förstås annat ljud i skällan eftersom en ny version av spelet släpps till Nintendo DS senare i vår. Men man kan dock fråga sig om inte företag som Rainbow Arts hade mått bättre av att uppmuntra sina spelskapare att komma på egna idéer? Fråga bara Magnavox!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hitta din sida av en slump. Men kommer härefter att spana in din Retroguide blogg varje dag! Hade själv Giana Sisters när den tiden begav sig och det till och med innan jag ens hört talas om Super Mario. Får se vad morgondagens spel blir :)

Thomas Hellsing sa...

Hejsan. Kul att du hittat hit. Titta gärna igenom arkivet för det är säkert fler titlar du minns eller kanske glömt!