Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2008-12-16

Konsollfloppar #7: Sega Saturn

Så här års skrivs många önskelistor med förhoppningar om ett Xbox 360, PS3 eller kanske Nintendos Wii. Det har fått mig att tänka på de där fantastiska maskinerna som inte riktigt lyckades. Den här listan är på inga vis tänkt att vara heltäckande eller definitiv utan tjänar mer som en lista över misslyckade guldkorn och för att ge lite perspektiv på dagens konsollmarknad. Har du synpunkter på valen (och det har du säkert) så lägg en kommentar!


7. Sega Saturn Född: 1995 - Död: 1998

Det pågick en maktkamp mellan Sega of America och Sega of Japan som handlade en hel del om prestige. Båda företagen tävlade om vem som skulle få äran att skapa det som senare blev Saturn. Amerikanska Sega satsade på en balans mellan kostnad och kapacitet medan japanerna satsade på en arkitektur som både kostade och smakade. I slutändan vann japanska Sega dragkampen och det Silicon Graphics-chip som jänkarna velat använda erbjöds istället till Nintendo som glatt stoppade in det i sin kommande 64-bitarskonsoll.

Av detta kom att Saturn blev alldeles för dyr. När den introducerades i Sverige kostade den till exempel nästan 2000 kronor mer än värsta konkurrenten Playstation. Dessutom var konsollen svår att programmera. Både på grund av dess arkitektur, men också för att Sega inte släppte tillräckligt med information till utvecklarna i början. Därför tappade man många tredjepartsutvecklare, och de som ändå släppte spel kom oftast med sämre versioner till Saturn än Playstation. Detta trots att Saturn alltså hade större potential än Sonys konsoll.

Sega hade dessutom begränsade ekonomiska resurser i jämförelse med Sony vilket följande anekdot från E3-mässan 1995 visar:
Sega of Americas man på plats håller tal och försöker ge deras Saturn en bra start publicitetsmässigt genom att prata långt och länge om konsollens tekniska kapacitet, Segas egen förträfflighet som företag och hur man räknar med att hålla introduktionspriset så lågt som 399 dollar. För att dessutom försöka knäcka Sony på förhand släpper man bomben att man tänker tidigarelägga lanseringen med ett halvår.

Efter att Segas företrädare kliver av scenen tämligen nöjd äntrar Sonys dito den. Han lägger ifrån sig sitt förberedda tal och lutar sig fram mot mikrofonen och säger: ”Tvåhundranittionio dollar!” Därefter kliver han av scenen ackompanjerad av jubel och applåder.

Så med ett för högt pris och alldeles för få speltitlar att prata om åts man sakta upp av nykomlingen Sony och när Nintendo gjorde entré med sin Nintendo 64 blev det en konkurrent för mycket för företaget som en gång dominerat den europeiska och i viss mån amerikanska marknaden. 1998 stänger Sega ned tillverkningen av Saturn och satsar alla sina kvarvarande resurser på Dreamcast.

Inga kommentarer: