Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2008-12-21

Konsollfloppar #2: Amiga CD32

Så här års skrivs många önskelistor med förhoppningar om ett Xbox 360, PS3 eller kanske Nintendos Wii. Det har fått mig att tänka på de där fantastiska maskinerna som inte riktigt lyckades. Den här listan är på inga vis tänkt att vara heltäckande eller definitiv utan tjänar mer som en lista över misslyckade guldkorn och för att ge lite perspektiv på dagens konsollmarknad. Har du synpunkter på valen (och det har du säkert) så lägg en kommentar!



2. Amiga CD32 Född: 1993 - Död: 1994

Amiga CD32 var tänkt att bli företaget Commodores räddning. Efter flera hårda år lade Commodore sitt sista krut på en CD-baserad 32-bitars konsoll som baserades på tekniken från Amiga 1200. Det var den första spelkonsollen baserad på 32-bitarsteknik som släpptes i väst, slagen endast av den japansläppta FM Towns Marty. Inledningsvis tog man en betydande del av den begynnande CD-marknaden och under en period sålde mjukvaran till CD32 bättre än PC CD.

Tyvärr lyckades man inte tillmötesgå efterfrågan på grund av komponentbrist vilket gjorde att den mycket lovande julförsäljningen uteblev. När man dessutom tappade hela den gigantiska amerikanska marknaden på grund av ett försäljningsförbud (man hade begått upphovsrättsintrång och misslyckats med att betala skadeståndet i tid) var hoppet ute för Commodore och därmed CD32. Företaget försattes i konkurs i april 1994 – endast ett drygt halvår efter introduktionen av CD32.

Inga kommentarer: