Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2008-12-20

Konsollfloppar #3: Jaguar

Så här års skrivs många önskelistor med förhoppningar om ett Xbox 360, PS3 eller kanske Nintendos Wii. Det har fått mig att tänka på de där fantastiska maskinerna som inte riktigt lyckades. Den här listan är på inga vis tänkt att vara heltäckande eller definitiv utan tjänar mer som en lista över misslyckade guldkorn och för att ge lite perspektiv på dagens konsollmarknad. Har du synpunkter på valen (och det har du säkert) så lägg en kommentar!



3. Jaguar Född: 1993 - Död: 1996

Det var ingen tvekan om att Jaguar var en imponerande maskin för sin tid. Visserligen hävdar en del att den inte var en äkta 64-bitarsmaskin (då man menade att det egentligen var två parallella 32-bitarsprocessorer), men oavsett var den hästlängder före det mesta som fanns på marknaden vid den här tiden. På plussidan fanns bland annat stöd för nätverk med upp till 32 stycken Jaguarer och möjligheten att koppla ihop den med Ataris bärbara Lynx. I början sålde också konsollen ganska bra och Atari var aggressiva med sin marknadsföring. Förutom att trycka hårt på 64-bitarsarkitekturen skröt man också över de tredjepartsutvecklade spel som var på väg.

Och som med så många andra konsoller genom åren hängde det till slut på spelen. För även om det till en början såg ut som att många utvecklare skulle satsa på konsollen så vände vinden snabbt. Det visade sig att Jaguaren i likhet med Segas Saturn var svårprogrammerad och Atari hade inte tagit fram tillräckligt med bra verktyg för att göra processen lättare. Därför blev många titlar underproducerade medan andra blev kraftigt försenade eller helt enkelt slopade. I slutänden bestämde sig många utvecklare för att satsa på andra maskiner, framförallt Sonys Playstation som var en dröm för programmerare i jämförelse.

Det kom dock några fina titlar i form av bland annat Alien vs Predator och Tempest 2000 men trots det nådde man ändå inte några högre försäljningshöjder. När Saturn och Playstation släpptes under 1995 fick Jaguar verkliga problem. I ett försök att mäta sig med de nya konsollerna satsade man på en CD-romspelare och inväntade julhandeln. Efteråt stod det dock klart att Atari inte kunde konkurrera. I början på 1996 gick man samman med hårdvarutillverkaren JTS och pensionerade Jaguar. Trots detta har dock konsollen en stark skara fans runt om i världen och tack vare att rättighetsägaren Hasbro släppte rättigheterna till Jaguar fria tillverkas det fortfarande enstaka spel av bland annat hobbybaserade bolag som Songbird Productions. Så även om Jaguar misslyckades under 90-talet visar dagens entusiaster att den i likhet med andra kattdjur har fler än ett liv.

Inga kommentarer: