Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2009-05-12

Duke Nukem (född 1991 - död 2009)?

Ingen kan väl ha undgått nyheten om att utvecklingen av spelvärldens kanske mest efterlängtade spel, Duke Nukem Forever, har lagts på hyllan. Utvecklaren 3D Realms har slut på pengar och i dagsläget verkar det inte finnas något bolag som vill backa upp dem.




Själv har jag ett berg- och dalbaneförflutet tillsammans med den högljudda spelserien. Jag log lite åt plattformsspelet 1991. Jag blev inte sådär väldigt imponerad av Duke Nukem 3D, men gillade som så många andra den svada av one-liners som kom från Duke. Och så någon gång under 1998 stod den super-coola anti-hjälten i centrum när Stor & Liten i Örebro fick sitt enda ris någonsin i landsortstidningen Nerikes Allehanda.

Stor & Liten på den tiden var känt för upplevelser, nyheter, kvalitet, personlig service samt några av leksaksbranschens högsta priser. Kort sagt, det var sällan billigast att gå till S&L så därför fick de anställda anstränga sig mer på de övriga punkterna, speciellt i en mindre stad som Örebro där folk faktiskt åkte kors och tvärs för att hitta någon billigare försäljare. Även om det ibland bara rörde sig om en tia.

Nåväl, i entrén till butiken stod en rad demospel uppställda. Det mest populära var förstås den med en Nintendo 64 i. Där andra butiker lät samma spel stå och mala hela året (oftast Mario 64 som alla redan hade köpt) tog jag för vana att byta ut spelen men ojämna mellanrum. Antingen den hetaste nyheten eller så en klassiker som släppts igen. En helg tog jag det ödesdigra beslutet att stoppa in Duke Nukem 3D i maskinen och resultatet lät inte vänta på sig. Den helgen tog raden av spelare aldrig slut vid maskinen och jag vill gärna tro att jag där och då öppnade en del dörrar in till spelens fantastiska värld för en och annan kille och tjej som så långt inte hade förstått tjusningen med tv-spel.

Veckan efter stod det klart att någon förälder i publiken som stått och trängts runt maskinen helst hade sett de dörrarna igenmurade. Under "Dagens ris" i tidningen hade personen ifrågasatt hur Stor & Liten kunde demonstrera ett spel som gick ut på att skjuta med tunga vapen på lättklädda tjejer!



Jag fick förstås plocka bort spelet från demomaskinen och ersätta det med något mer Nintendo-gulligt och det var förstås rätt. Samtidigt hoppas jag att någon i samlingen runt det där spelet den där helgen ändå fick samma wow-känsla som jag fick en gång när jag upptäckte vad tv- och datorspel kunde vara.

Jag skriver det här som ett slags bokslut på mitt lilla samröre med Duke Nukem. För till skillnad från många andra slutade jag att hoppas på ett nytt spel för 5-6 år sedan. Det vi sett nu kan vara en briljant PR-kupp men oavsett tvivlar jag på att Duke skulle kunna leva upp till sitt rykte.

Dock inte lika illa som Duke Nukem 3D-versionen till Megadrive. Det portades till maskinen av Segas brasilianska distributör Tec Toy. Förvisso imponerande med tanke på maskinen i fråga, men knappast en version man kan kalla för bra. Så det kanske är lika bra att låta honom somna in nu, även om den här videon får en att börja säga "Tänk om...":

1 kommentar:

chris spelblogg sa...

Verkligen tack för du gillade de lilla jag hunnit skriva i min blogg.
Det har verkligen blivit mycket populärare med retrospel nu än någonsin innan.
Ska försöka skriva mycket oftare.
Och detta är helt klart en serie som kommer vara saknad, DUKE är och förblir kung.