Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2009-01-14

Fem spel som lånade lite för mycket: 4. Catch Simona in New York City

Att vara speldesigner är inte alltid så lätt. Ibland drabbas man av idétorka, ibland vill man bara hylla någon annans arbete. Och så finns det förstås de som till synes utan skrupler stjäl rakt av. Kommande dagar kommer jag presentera fem exempel på spel som kom lite för nära. Jag har valt att kalla det här segmentet: Fem spel som lånade lite för mycket eller Kom på något bättre själv!



Catch Simona in New York City (bilden längst upp) är ett lek & lär-spel (edutainment) som går ut på att man på ett givet antal drag ska följa olika ledtrådar för att hitta och arrestera olika brottslingar som far runt och gör inbrott i New York. Innan en arrestering kan göras måste man identifiera förövaren för att kunna få en nödvändig arresteringsorder. Detta görs genom att man följer brottslingens spår runt New York och intervjuar vittnen. Vittnesutsagorna ger en ledtrådar både om vem brottslingen är och var han eller hon gick härnäst. Det stora målet är att fånga ligans överhuvud – Simona.

Låter det bekant? Det tyckte Broderbund också och stämde OctagonSoft och Catch Simonas skapare Ben Shoval. Ben, som bara var 16 år när han gjorde spelet, fick sig nog en näsbränna eftersom domstolen höll med om att Catch Simona var alldeles för likt Broderbunds trevliga spel Where in the World is Carmen Sandiego (längst ned). Det sistnämnda ett spel där man följer olika ledtrådar för att hitta och arrestera medlemmar i Carmen Sandiegos liga med inbrottstjuvar.

Förhoppningsvis lärde sig Ben att man nog bör ha en lite mer orginell idé om man vill sälja och tjäna pengar på sitt spel. Fast med tanke på gårdagens fall är det nog bäst med en orginell idé om man vill få ut sitt spel över huvud taget.

Inga kommentarer: