Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2008-12-14

Konsollfloppar #9: Sega Dreamcast

Så här års skrivs många önskelistor med förhoppningar om ett Xbox 360, PS3 eller kanske Nintendos Wii. Det har fått mig att tänka på de där fantastiska maskinerna som inte riktigt lyckades. Den här listan är på inga vis tänkt att vara heltäckande eller definitiv utan tjänar mer som en lista över misslyckade guldkorn och för att ge lite perspektiv på dagens konsollmarknad. Har du synpunkter på valen (och det har du säkert) så lägg en kommentar!


9. Dreamcast Född: 1999 - Död: 2002

Sega hade misslyckats kapitalt med att förvalta arvet från 16-bitarsgenerationen och den tekniskt överlägsna Saturn hade snabbt blivit omsprungen av den pigga uppstickaren Playstation från nykomlingen Sony. När Nintendo dessutom hoppade direkt till 64 bitar satsade Sega allt på nästa generation.

128-bitarskonsollen Dreamcast sålde initialt mycket bra och gjorde ganska stor succé världen över. Det var en av de första konsollerna med inbyggt modem och hade därmed stöd för multiplayerspel över internet. I Europa marknadsfördes konsollen med orden ”Upp till 6 miljarder spelare”. På grund av att Sega överlät nätverksabonnemangen till externa företag varierade dock priserna kraftigt i Europa och i flera fall blev kostnaden för konsument mycket dyrare än en snabb internetuppkoppling.

Tyvärr var Segas rykte bland utvecklare kört i botten efter en lång rad av misstag i samband med 32X och Saturn. När Sony offentliggjorde Playstation 2 gick utvecklare efter utvecklare i ett lämmeltåg över till Sonys nya konsoll, detta trots att DC fortsatte att sälja bra. När sedan planerna på Xbox och Gamecube offentliggjordes år 2000 såg loppet ut att vara kört för Sega som inte hade resurser att att stödja DC i tillräcklig utsträckning. 2002 lade man ned tillverkningen av konsollen och meddelade att man drog sig ur hårdvarubranschen för gott.

1 kommentar:

Anonym sa...

En riktigt tråkig historia för en fantastisk spelkonsol. Har aldrig haft så roligt med någon annan enhet, och Shenmue spelas nästan årligen fortfarande.

Tyvärr var inte marknadsföring Segas starka sida.