Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2008-12-18

Konsollfloppar #5: Virtual Boy

Så här års skrivs många önskelistor med förhoppningar om ett Xbox 360, PS3 eller kanske Nintendos Wii. Det har fått mig att tänka på de där fantastiska maskinerna som inte riktigt lyckades. Den här listan är på inga vis tänkt att vara heltäckande eller definitiv utan tjänar mer som en lista över misslyckade guldkorn och för att ge lite perspektiv på dagens konsollmarknad. Har du synpunkter på valen (och det har du säkert) så lägg en kommentar!


5. Virtual Boy Född: 1995 - Död: 1996

Historien om Virtual Boy är lika mycket historien om hur ett en gång hyllat geni föll i total onåd hos en hel spelvärld, men kanske mest hos Nintendos VD Hiroshi Yamauchi. Gunpei Yoko som legat bakom Nintendosuccéer som Game & Watch-spelen och Metroid nådde sin karriärs höjdpunkt i och med Gameboy. 1992 började han arbeta på en ny konsoll som skulle ta fasta på den 'virtual reality'-feber som rådde i början på 90-talet.

Kritiken i den samlade spelpressen var till en början lätt skeptisk och efter hand blev den allt hårdare. Spelen var mediokra, grafiken en besvikelse (endast röd färg på svart bakgrund kunde användas) och själva konsollen otymplig och absolut inte portabel på det sätt föregångaren hade varit.

Dessutom var priset tveksamt högt. Runt 180 dollar fick jänkarna punga ut med inledningsvis. Trots flera prissänkningar och massiva reklamkampanjer uteblev succén och eftersom de få spel som släpptes (22 stycken) ofta var medelmåttiga fanns det ingen riktig anledning att lägga ut så mycket pengar för en Virtual Boy. Istället började rapporter strömma in om att den orsakade migränattacker, nackont och andra besvär i samband med VB-spelande. Detta gjorde förstås inte att kritiken från media blev mjukare, snarare tvärtom.

För Gunpei Yokoi innebar VB en professionell tragedi. Nintendo hade stressat ut maskinen på marknaden innan den var färdig. Enligt Yokoi var inte ens designen spikad. När den sedan floppade blev det en pinsam börda för den annars så framgångsrike VD:n Hiroshi Yamauchi. Därför lades det mesta av skulden på Yokoi och han tvingades till slut bort ifrån det företag som en gång hyllat och aktat honom så. Strax under 800.000 enheter såldes i USA och Japan och på grund av den dåliga försäljningen släpptes aldrig Virtual Boy i Europa.

Inga kommentarer: