Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2008-10-08

Uppdatering av bloggen

Har ändrat om lite i den högra kolumnen.

* Emulatorlänkarna är nu sorterade efter generation och plattform.
* Lade till en lista över alla etiketter sorterade efter användning så att det är lättare att få fram de äldre recensioner man vill läsa.
* Jag har tagit bort DeSmuMe då den emulerar Nintendo DS som knappast kan klassas som 'retro'.
* Tog bort länken till Amiga-emulatorn WinFellow då den inte uppdaterats på några år plus att hemsidan inte fungerar som den ska längre.
* Har ändrat adressen till Snes9X då det projektets hemsida har blivit hackad och kan sprida skadlig kod. Allt enligt den info jag hittat. Men helt klart är att både Google och Firefox varnar för den, och jag vill inte leda mina läsare till sådana sidor.
* Fler emulatorer för respektive plattform kommer att läggas till de närmsta veckorna allt eftersom jag får tid att testa dem.

Angående den sista punkten är jag nyfiken på vad den allmänna definitionen av retrospel är. När jag startade upp den här bloggen hade jag en vag gräns på att spelen måste vara minst 15 år gamla. Den gränsen har jag tänjt på några gånger med bl a N64-spel. Och om N64:an kan räknas som retro borde man kunna ta med Playstation och Saturn-spel också eftersom de maskinerna är något äldre.

Av den anledningen lägger jag upp en ny undersökning högst upp på bloggen. Eventuella kommentarer kring det hela, (t ex om du klickar i alternativet "Annan definition") kan med fördel läggas till det här inlägget.

Inga kommentarer: