Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2008-07-11

Cool Spot




Namn:
Cool Spot
Utgivare: Virgin Games
År: 1993
Plattform: SNES
Genre: Plattform
Traderapris: c:a 15-50kr


Både Microsoft och Google satsar numera på reklam i spel. Men för femton år sedan var det vanligt att företag producerade spel som var reklam i sig. Kelloggs var ett företag som satsade stort på det.

Grejen med de här spelen var att de var enkla, höll ofta låg kvalitet och kostade (förmodligen) mindre att utveckla än en vanlig reklamkampanj. Dessutom var spelen synliga i hemmen långt efter att reklamkampanjerna försvunnit från våra näthinnor.

Cool Spot skiljde sig från den stora massan av reklamspel i det att det var väldigt välgjort. Framförallt animeringarna var lysande och hyllades i pressen. Och just det grafiska, de färgglada bakgrunderna och de mjuka animeringarna, är spelets stora behållning. Gillar man lite gulliga saker så är Pricken sådär lagom sockersött gullig.

Recensenter på den tiden menade att det gick att bortse att spelet var en enda reklamskylt för att det var ett så bra plattformsspel i grunden. Tyvärr stämmer inte det i ett historiskt perspektiv. Styrningen av Pricken sker till stor del i luften och då framträder bristerna i spelkontrollen. Bara ett litet tryck åt något håll kan få Pricken att fara dubbelt så långt som du hade tänkt dig. Och eftersom man landar på marken igen måste man gå bort hela vägen till stället man kunde hoppa upp på vilket gör varje feltryckning i luften väldigt tidsödande.

Nivåerna är stundtals ganska stora och förvirrande och med några av plattformsgenrens jobbigaste fiender gör det spelet till en oangenäm upplevelse.

Spelet förtjänar sin plats i spelhistorien för att det är ett av få påkostade reklamspel. Sedan är det förstås ett minus för reklammakarnas ambitioner att det nästan bara är förtexterna som skvallrar om att spelet faktiskt gör reklam för - 7up.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag tyckte verkligen att cool spot var sjukt coolt när det kom. man hade ingen riktig koll på att det var ett reklamspel när det begav sig.

på tal om spelrelaterat; du missar väl inte http://www.udonentertainment.com/streetfightertribute/

verkar riktigt fin.