Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2010-03-22

Dataspelsgalan 2010 - Lite dans, lite retro & lite naket

Efter en intensiv helg med resor, sjukdomar, och betydligt mer retro än vad jag trodde på förhand har jag kommit hem och börjat sänka pulsen. De flesta har redan hunnit rapportera om galan så jag tänker inte bli allt för detaljerad. Jag vill bara rikta ett stort tack till alla trevliga människor jag träffade och jag hoppas att vi syns igen vad det lider. Extra, extra tack till tjejerna på -STR/+CHA som tog hand om mig i början när jag var som mest vilsen! Och ett sista tack går även till Martin för ackrediteringen samt min fantastiska producent Tobias som möjliggör så mycket för mig. Han kan sin roll!

Inför galan var det ett hyfsat hallaballoo om jämlikhet, kvinnliga förebilder och närrelaterade ämnen. Genom vad som kan vara årtiondets sämsta tajming blev vi alla snabbt påminda om att det finns två stora branscher som fortfarande ser kvinnan som något dekorativt. Det är oljiga motorfantaster och... tyvärr, nördiga gamers.

Lite oförtjänt fick galans inledande nummer, ett dansnummer av ett gäng etablerade och mycket talangfulla dansare, hård kritik. Hedvig, Josefin, Adrienne och Maria har tyvärr fått ta skott för de ganska kraftiga salvor som avfyrats i jämställdhetens namn när galan har kommenterats. Skott som hade varit bättre avfyrade mot de som planerat galan. Själv fick jag aldrig klarhet i vem/vilka branschen anlitat för att anordna galan men jag tror att de flesta är rörande överens om att de inte får chansen igen nästa år.

Entrén gick smärtfritt efter lite köande (jodå, vi ackrediterade fick köa vi också, släpp illusionerna) och väl inne möttes man av välkomst-bubbel och mycket hjälpsamma galavärdar. Okej, de kunde definitivt ha haft en annan utstyrsel och några kunde kanske ha varit män, men de var duktiga på sitt jobb. Någonstans där fick jag för övrigt bekräftat att fenomenet "booth babes" fortfarande kastar sin fula skugga över den svenska spelbranschen.

Konferencieren Christer Engström var en av Dataspelsgalans få klockrena inslag. Christer verkar vara som bäst när det finns ramar att hålla sig inom. Som programledare/recensent på videopodcasten hos Press2play passar hans egenheter och maniska men komiska tajming inget vidare. Som allmän underhållare och oneliner-konferencier kom hans talanger däremot till sin (nästan) fulla rätt.

Annars började galan i en trevlig retro-ton med årets hederspris till pionjären Heikki Karbing. De som köpte spel på postorder under åttiotalet, samt de som läste Datormagazin/Svenska hemdatornytt kan knappast ha undgått hans imponerande annonser från HK Electronics. Företaget var referenspunkten för spelimportörer under några år.

Maten var ett hett diskussionsämne från och till under kvällen. Oftast fick den minst lika stor kritik som galans jämställdhetsarbete. Det vanligaste repliken var: "Hamburgare för tusen spänn?". Dock hörde jag inte en enda betalande person säga detta utan kritiken verkade mest komma från de som fått ackreditering. Med det sagt ska dock tilläggas att maten följde lågbudget-känslan som galan som helhet visade upp då och då. Visserligen kostade kanske Idol-Ola en slant men allt sammantaget fanns där flera exempel på varför man bör byta festarrangör till nästa år.

Efter maten rann priserna på i en strid ström. Ni kan se allihop på Dataspelsgalans officiella hemsida men ett par priser förtjänar ett speciellt omnämnande här. Tvärtemot vad jag förväntade mig belönades retrodoftande saker i långt större skala än vad jag trodde. Jobbar man som jag i motvind och lite isolerat i nästan ett år är det lätt att tvivla ibland på att intresset finns för detta bland den stora allmänheten.


Därför var det upplyftande att kunna konstatera att New Super Mario bros Wii knep priserna för såväl årets plattformsspel som årets "social game". Det sistnämnda framför näsan på etablerade spel som Singstar. Att plattformsspel överhuvudtaget har en priskategori idag är ju egentligen helt fantastiskt. Nästan som om Oscarsgalan skulle ha ett pris för bästa stumfilm. Ja, jag skrev 'nästan'.

När det gäller Level7 visade det sig att Retroguiden, som väntat, inte var i närheten av priset. Men å andra sidan visar kommentarer som "Du skrev vilken blogg, sa du? Låter intressant!" att nästa år kan bli desto mer spännande. Vann gjorde däremot Xboxflickan och därmed fick alla feminister en liten revansch på galans dittills ganska kvinnoobjektifierade framtoning.

Annars var intrycken att pristagarna överlag kom med ganska trista tacktal och det känns inte just nu som att det kommer återberättas några positiva bitar från denna gala längre fram. Det ska väl möjligtvis vara "Idol-Olas" sånginsats inför 400 lätt begeistrade och ironiska människor. Sällan har någon känts så malplacerad som vad Ola gjorde på den provisoriska scenen denna kväll. Eller för att använda Marias standardreplik under kvällen: "Hur tänkte dom här?"





Galans och helgens...

...spel jag uppenbarligen missat: Portal
...svåraste spelkaraktär att gissa sig till: Kvadraten i Tetris
...mest välförtjänta pris: New Super Mario bros Wii (välj kategori själva)
...skönaste bekräftelse: Sonic ÄR överskattad i 2D
...nördigaste spelkunskap: Glass Joes matchvikt i Punch-out!
...bästa förfest-lir: Super Cars II
...skönaste: De ständiga leendena på GoodGame-killarna
...sämsta raggförsök: "Hoppas att du inte tar det här fel, men har du någon pojkvän?" (ställdes som andra fråga efter "Vad heter du").
...konstigaste: Påsen man fick efter SPELgalan som innehöll film.
...bästa attityd: "Men efter det här bara måste det blir bra nästa år!"

3 kommentarer:

Maria -STR/+CHA sa...

Hallå, att du inte postade den bästa raggningsrepliken! :D

Thomas sa...

Aha, du menar den där om "speltjofräs"? Ja den glömde jag helt oväntat bort!:D

Tobias sa...

Kramar från producenten till Sveriges bästa retrospelsskribent!