Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2010-02-10

Även Hitler var ett Sega-fan

För inte alls länge sedan avslöjade Sega att "Project Needlemouse" i själva verket är Sonic 4. Den första trailern var totalt intetsägande och i kombination med att jag alltid tyckt att Sonic aldrig kommit till sin fulla rätt i 2D har jag känt mig lätt skeptisk.

En video från Sega-galningarna borta på UK Resistance sätter fingret på varför Sonic 4 förmodligen inte blir någon succé. Eller så förstärker den bara känslan att diktatorer aldrig vinner. I vilket fall skrattar jag högt och gott varje gång jag ser denna intelligenta lilla film där varje liten replik andas såväl Sega- och Sonic-kunnande som en härlig humoristisk ådra. Kan kanske få sista delen av arbetsveckan att gå lite fortare där ute?


2 kommentarer:

Niclas sa...

"jag alltid tyckt att Sonic aldrig kommit till sin fulla rätt i 2D"

Kom igen, säg att du skämtar!

Thomas sa...

Tyvärr, skämtar inte. En recensent beskrev en gång skillnaden mellan Mario och Sonic som att den förstnämnde handlar om kontroll medan Sonic handlar om att släppa kontrollen. Det ligger ganska mycket i den utmärkta analogin även om jag till skillnad från den recensenten inte ser det som något positivt.

Du kan läsa en förklaring på varför i mina Sonic-genomgångar:

http://retroguiden.blogspot.com/2008/08/sonic-hedgehog.html

http://retroguiden.blogspot.com/2009/01/sonic-hedgehog-2.html