Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2009-09-30

Från rött till svartvitt - berättelsen om spelet som lanserade Gameboy - del 2

Om den 28:e september 1990 introducerade en smått legendarisk spelmaskin i Europa var det för många samtidigt en introduktion till den ryska spelsuccén Tetris. Och det är den ganska snåriga bakgrunden till Tetris som denna veckas inlägg handlar om.


Robert Stein planerade att skaffa sig rättigheterna till PC-versionen direkt från Alexey Pajitnov men förvärvade rättigheterna till de övriga datorversionerna från de ungerska programmerarna som portat spelet. Nästa misstag Robert begick var att han hade för bråttom. Innan han ens kontaktat Alexey (eller den ryska vetenskapsakademin som var de som egentligen ägde rättigheterna till Tetris vid denna tid) sålde han i juli 1986 vidare rättigheterna till Spectrum Holobyte i Usa och Mirrorsoft i England.

Mot slutet av 1986 reste Robert till Moskva för att skriva under ett kontraktsförslag han faxat över till ryssarna. Men när han kom dit fick han kalla handen av de obstinata ryssarna som fortfarande inte förstått potentialen i datorspel. Robert återvände tomhänt till England men knappast nedbruten. Istället började han planera för ett mer ljusskyggt sätt att få rättigheterna till Tetris. Roberts plan gick helt enkelt ut på hävda att det var de ungerska programmerarna som skapat Tetris.

Under tiden meddelade Alexey sin kollega Dmitry Pavlovsky att han skulle koncentrera sig enbart på Tetris och skrota de övriga spelen i paketet något som gjorde Dmitry väldigt upprörd. Enligt honom skulle spelen säljas ihop eller inte alls. Som det nu utvecklade sig skulle Alexey få allt för sitt Tetris och Dmitry ingenting för sina ratade spel. Detta blev början till slutet för den lilla spelutvecklar-trion och även den tredje medlemmen i gruppen, Vadim Gerasimov, skulle komma att få känna på Alexeys kalla affärsmetoder.


(Tetris i Mirrorsofts version)

I slutet av 1986 började Spectrum Holobyte och Mirrorsoft att sälja sina PC-versioner av Tetris till en överraskad och begeistrad spelvärld. De lanserade spelet hårt som det första spelet som kommit ut från järnridån. Vad de båda bolagen fortfarande inte visste var att Robert Stein fortfarande inte ägde rättigheterna till Tetris, något som han dock skulle lyckas hålla hemligt för dem ytterligare en tid.

Ett halvår senare fick Robert äntligen licensrättigheterna till Tetris för PC och i stort sett alla andra datormodeller. I början av 1988 fanns Tetris till i stort sett alla populära hemdatorer och recensionerna fortsatte att vara goda. Detta föranledde TV-bolaget CBS att göra en intervju med skaparen Alexey Pajitnov, något som spolierade Roberts planer på att lansera de ungerska programmerarna som ursprungliga skapare av spelet. För Robert fanns därför inget annat val än att åter försöka uppvakta ryssarna.


I Sovjetunionen tog det nystartade statliga organet ELORG över förhandlingarna med Stein. Chefen för ELORG, Alexander Alexinko, upptäckte snabbt att Robert sålde rättigheter till ett spel han inte ägde och hotade med att avbryta förhandlingarna. Robert å andra sidan hotade med att göra en internationell situation av det hela.

Efter några månaders grälande mellan berörda parter fick Robert äntligen skriva på ett kontrakt gällande datorrättigheterna för Tetris. Kontraktet omfattade inte arkad eller bärbara versioner men det var bara en tidsfråga för honom. Vid det här laget var Tetris det bäst säljande datorspelet i världen och fortsatte att skörda framgångar. Robert hade alltså all anledning att vara nöjd.


Övriga delar:
Del 1,
del 3, del 4, del 5


Inga kommentarer: