Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2009-04-21

Gameboy fyller 20 år!



Liten men naggande god var ett uttryck jag plockade upp när jag var yngre. Det epitetet passar utmärkt för dagens födelsedagsbarn Gameboy som fyller 20 år idag.
Denna bärbara konsoll designades av Gunpei Yokoi (f.1941 - d.1997) och hade drag av såväl Nintendos 8-bitarskonsoll som de gamla Game & Watch-spelen, även de designade av Yokoi.

Nintendo själva verkar dock ta det hela med ro och avser tydligen inte fira maskinen som en gång gav dem massiva marknadsandelar. Inte ens en nyhetsrad om den gamle trotjänarens födelsedag går att uppbringa på hemsidan. Kanske väntar Bergsala på att fira det europeiska datumet?

Nåväl, för att verkligen gå på djupet av den här ynglingen hänvisar jag till PCWorlds "obduktion". ta nu inte deras ordval som ett tecken på att Gameboyen är död, här på Retroguiden lever den kvar i allra högsta grad och jag hoppas på ytterligare 20 år bland välvilliga spelälskare.

Inga kommentarer: