Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2009-04-10

5 trevliga påskägg

I dessa tider går det inte att undvika alla påskägg som harar, mammor, pappor och programmerare gömmer överallt. För de flesta innehåller äggen godis, för de olyckliga kanske en tandborste eller några ytterst hälsosamma nötter. Påskägg i spel är inte annorlunda då de oftast innehåller digitalt godis för gamers i form av gömda meddelanden, interna skämt, skaparnas namn och initialer eller något annat oväntat. Om du är en av de olyckliga som inte får något påskägg bjuder jag här på några favoriter ur de spel som kommit och gått. För att gömma påskägg är en urgammal syssla i spelvärlden och det finns tusentals ägg därute att leta reda på.


Adventure (Atari 2600)

Länge ansett som spelvärldens första påskägg där spelets skapare, Warren Robinett lade in sitt eget namn i spelet. I ett rum som krävde specialförmål och ett visst mått av kunnande för att nå placerade Warren en pixel med samma färg som spelets bakgrund. Hittade man pixeln aktiverades en vägg i ett annat rum. Den väggen kunde man sedan passera för att nå rummet där Warrens namn blinkade trevligt för spelaren. Numera har äldre spel än Adventure visat sig innehålla påskägg men det anses fortfarande att Adventure var spelet som drog igång hela fenomenet på allvar.





Tiger Woods 99 PGA Tour Golf
(Playstation)

Någon eller några på EA var uppenbarligen fans av den tecknade serien South Park. Så mycket att man gömde seriens ursprungliga "pilot", The spirit of christmas, i en fil på skivan. Filmen hittades enligt uppgift av en yngre spelare som hade använt skivan i sin PC. Där lyckades han få igång den kontroversiella filmen och visade den för sin föräldrar som blev minst sagt chockade. När EA fick reda på det hela drog man blixtsnabbt in alla exemplar vilka då uppgick till 100.000. Man lovade att ta itu med den ansvarige och att något liknande aldrig skulle få inträffa igen. Trots det har spekulationerna avlöst varandra om det finns fler Playstationtitlar med gömt material.

Det är oklart vilken version av South Park-filmen som fanns på skivan. Båda två kan ses nedan.







Diablo II (PC/Playstation?)

Efter att ha klarat spelet på första svårighetsgraden kunde man kombinera vissa föremål man funnit i spelet och på så vis öppna upp en portal till en helt okänd del av spelvärlden: Den hemliga Ko-nivån. Området innehåller mängder av kossor på två ben, uppgraderade och beväpnade till tänderna. När detta blev mer känt började erfarna Diablo II-spelare att använda nivån för att uppgradera sina egna karaktärer snabbare. Tog man sig igenom svärmarna av folkilskna kor kunde man till slut möta Ko-kungen. Nackdelen var dock att när hon (?) väl var besegrad gick det inte att återvända till området. Påskägget gav exempel på att Blizzard på sätt och vis lyssnar på sina kunder.

Ko-nivån uppstod nämligen efter att ett rykte startat om att det fanns en ko i det första spelet. Enligt ryktet kunde man klicka frenetiskt på den tills det öppnades upp en värld full av kor. Trots att ingen hittade ko-nivån i det spelet levde ryktet kvar och Blizzard lade därför in en fuskkod i sitt strategispel Starcraft som löd: "There is no cow level". Men när det var dags att göra Diablo II böjde man sig för den allmänna opinionen och lade in ovan nämnda ko-nivå i spelet.





Monkey Island 1/3
(Alla format)

Monkey Island-serien är fylld med skämt och allehanda referenser till såväl Lucasarts som andra speltitlar. Det finns även en del dolda skämt som refererar till MI-serien självt. I det första spelet finns det en ihålig stubbe i skogen man kan undersöka. Guybrush förklarar för spelaren att den leder till ett grottsystem men försöker man klättra ner i stubben begär spelet i följande ordning att man sätter i diskett 23, 47 och till sist diskett 114. De som spelat spelet vet att det första MI-spelet distribuerades på 4 eller 8 disketter. När man inte kan sätta i de efterfrågade disketterna konstaterar Guybrush att han helt enkelt får hoppa över den delen av spelet.

I Monkey Island 3 följde man upp detta påskägg med ett nytt. I en krypta på en kyrkogård hittar man en spricka i väggen. Om man försöker ta sig igenom sprickan dyker Guybrush upp i stubben i skogen i det första spelet - komplett med det första spelets äldre grafik. Man kan dock inte fortsätta eftersom Guybrush påstår sig bli jagad av vilda djur som kommer rusande emot honom, något som spelaren för övrigt aldrig får se. Som ni kan se av videon nedan finns det dessutom ytterligare ett påskägg som tar en tillbaka till det första spelet och som skojar med Guybrush påstående om att kunna hålla andan i 10 minuter.





Day of the tentacle
(PC)

I ett av mina favoritspel inom äventyrsgenren finns ett påskägg som öppnar upp ett av mina andra favoritspel i genren, Maniac Mansion. I en dator i spelet kan man köra igång en komplett version av föregångaren i serien. Såväl grafik som ljud och och annat innehåll är intakt. Med andra ord två fantastiska spel till priset av ett. Ett bättre påskägg än så kan jag inte tänka mig.




Vilka påskäggsfavoriter har du? Tipsa om fler i kommentarerna!

Inga kommentarer: