Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2009-03-30

Uppdatering av bloggen

Jag börjar veckan med att uppdatera emulatorlistan med lite nyheter:

VisualBoyAdvance har inte uppdaterats sedan hösten 2005. Trots att jag inte fått klart för mig om den ligger på is eller om den är helt nedlagd tar jag bort den tills vidare. Istället lägger jag upp en länk till VisualBoyAdvanced-M. En emulator som bygger vidare på den tidigare nämnda emulatorn och som definitvt uppdateras fortfarande.
Emulatorn som klarar GB, GBC och GBA har visserligen ingen skarp release ute än, men version 1.8.0 SVN 874 är ganska stabil i dagsläget.

* * *
Nytt tillskott är även FCEUX som är en Famicom/NES-emulator med bra kompatibilitet. Än så länge finns ingen nätverksfunktion men det är enligt hemsidan lagt på högsta prioritet.

* * *
Det var sagt att bsnes inte skulle uppdateras på ett tag nu men det går tydligen fort framåt för byuu. Nytt i version 0.0042 är bland annat nya "input"-rutiner (handkontroller, joysticks, tangentbord etc) vilket gör att emulatorn inte längre fungerar på Windows 2000 eller äldre versioner.

* * *
För de riktigt gamla rävarna har det kommit en ny version av Stella, den kanske bästa Atari 2600-emulatorn. Här har man bland annat fixat till en två år gammal bugg som orsakade röda skärmar på datorer med ATI-kort. ATI-ägarna kan pusta ut alltså!

Inga kommentarer: