Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2009-02-04

"Lika intressant som sjöväderrapporten"

Gamla Commodore-ägare minns med största sannolikhet den gamla blaskan Datormagazin. Någon gång under tidningens levnadstid uppstod en annorlunda insändarsida där man uppmanade läsarkretsen att skriva in och släppa på alla hämningar. Läsarna skrev in och sågade redaktionen och redaktionen svarade med att såga läsarbreven. Insändaren nedan är en av de roligare jag läst från den tiden, liksom redaktionens brutala svar.


(Klicka på bilden för förstoring)

Samtidigt som läsarna började inse humorn, och försöka sig på den själva med varierat resultat, började hela redaktionen skriva under pseudonymen Brad S (namnet hämtat från huvudpersonen i spelet Sex Vixens from Space). Det blev tyvärr mindre kul.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, det är humor. :)

Själv minns jag den fantastiska insändaravdelningen i Sega Force. Redaktionen lät inte det gå länge innan, som dom kallade den, grå lådan dissades å det grövsta. Nåt som hände i princip varje nummer av tidningen. Många sköna Nintendofanboys fick känna på Sega Force vrede.

Dessutom var de i de flesta fall ohyggligt fula insändarteckningarna föreställandes Mario lemlästad av Sonic alltid härlig fanboyhumor.

Kul läsning det också. :D

Anonym sa...

Ah, Sega Force ja. Har hört massor om den genom åren, men av någon outgrundlig anledning gick den mig spårlöst förbi. Antagligen för att jag mestadels bara köpte SHN och senare PC Hemma.

Anonym sa...

Skrev ett blogginlägg om tidningen för ett tag sen. Finns att läsa här: http://farbroratlas.wordpress.com/?s=sega+force

Det ska dock nämnas att länken till sidan med inscannade nummer av tidningen numera är borta.

Anonym sa...

Shit, vad jag saknar DMZ. Tack för nostalgitrippen! Vi hade ett par papperskassar fulla med DMZ i spelhålan på vinden till huset där jag och mina bröder växte upp. Där fanns en C64, massor av spel, fåtöljer, fungerande och icke-fungerande joysticks, och alltid en tidning man kunde ta med sig på toaletten. Och så kodsidorna där man kunde göra egna grejer i Basic. Det funkade sällan, men när det funkade och man fått alla strängarna rätt var man kung: "Bouncing balls" på skärmen.