Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2008-12-04

Retroreklam

"Allting går att sälja med mördande reklam" sa den gamla schlagerdängan. I spelvärlden är det kanske mer sant än någon annanstans. Och visst var reklam roligare förr? Dagens småtrista reklamspottar för Gears of War och Fallout får åtminstone inte mig att bli så där överdrivet exalterad över en ny spännande speltitel.

Som liten med bara statstelevisionen till förfogande hemma var det inte många reklamfilmer som jag utsattes för. Det var ytterst få av dem som handlade om konsoller, hemdatorer eller spel. Som speltokig grabb fick man koncentrera sig på reklamblad och annonser i datortidningar där enstaka bilder från spelen fanns publicerade. Oftast var dessa så små att man inte kunde urskilja alla detaljer, ändå kunde en sådan skärmbild sälja in ett helt spel. Jag minns till exempel hur jag såg en bild från spelet Time Soldier till Master System och läste en kort text om handlingen. Efter det var jag helt såld på spelet.

Av olika anledningar skaffade jag det aldrig när det begav sig, men spelet levde kvar i mitt minne som en av de där åtråvärda titlarna som undslapp mig. Jag fick äntligen chansen att prova det i vuxen ålder och så här i efterhand är jag glad att jag inte slösade några pengar på det. Det hade förmodligen blivit en av min barndoms största besvikelser.

Så att reklam kan vara förrädisk är väl ganska klarlagt. I fallet med Time Soldiers hade jag i alla fall sett en bild av spelet. I följande japanska reklamfilm för Metroid II får man knappt se det ens. Och vad är det rösten säger på slutet - "Homo-roid"?
Den är i alla fall mer underhållande än den västerländska reklamen nedanför som nästan enbart visar bilder från spelet. Vilken föredrar du?

Japan



Usa

Inga kommentarer: