Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2008-11-17

Robinson's Requiem



Namn: Robinson's Requiem
Utgivare: Silmarils
År: 1994
Plattform: Atari ST
Genre: Äventyr/Simulering
Traderapris: Finns ej i skrivande stund.

När 3D-grafik började hajpas på 90-talet fanns det en del tekniker för att få till snygga 3D-världar och problemet har alltid varit att få in så detaljerad grafik som möjligt utan att systemkraven springer iväg. Ett alternativ till den vardagliga högupplösta polygongrafiken är Voxelgrafik. På en standardiserad och begränsad plattform som Atari ST är det ett utmärkt alternativ. Tyvärr var det enda spelet med Voxelgrafik till denna dator Robinson's Requiem. Men det var ett intressant spel på många sätt.

I början av spelet får man se några snygga förrenderade animationer av ett rymdskepp som kraschar på en planet. Den enda överlevande är spelarens alter ego och i sann Robinson Cruse-anda gäller det att överleva på den ogästvänliga planeten tills man hittar ett sätt att ta sig därifrån. Mot en står såväl andra människor som vilda djur och naturens krafter. 
 
Robinson's Requiem är i grunden ett slags äventyrsspel i första-person men spelets tyngdpunkt ligger på överlevnad mer än att interaktion. Det upp till spelaren att hålla sin karaktär frisk och hel genom hela spelet. Att inte äta eller sova ordentligt orsakar trötthet och yrsel. I extrema fall svimmar man. Att bada är förstås viktigt för att hålla hygienen men å andra sidan kan man bada för länge och åka på förkylning eller influensa. Ramlar man från en höjd är risken stor för frakturer och brutna ben och sådana måste ses om och spjälas om det inte ska leda till kallbrand.

I RR kombineras de vanliga äventyrsspelens action och interaktion med en överraskande detaljerad (och komplicerad) simulation av den mänskliga kroppen. När man i andra spel bara använder medicinlådan för att läka sig får man här öppna lådan och fundera ut vad det är man ska använda bland alla sprutor, bandage, piller och vätskor.
Efterhand som man utforskar spelet överraskas man ständigt av de möjligheter som finns. Lyckas man lokalisera en kniv kan man börja samla grenar och löv från träden. Av löven kan man göra kläder och av grenarna anlägger man lägereldar eller bygger vapen. För att lyckas hålla sig vid liv krävs det att man ligger ett par steg före hela tiden.
Det finns till exempel gott om vatten men det bör kokas först om man ska undvika att dra på sig infektioner. Det sistnämnda märks framför allt på att kroppstemperaturen ökar och låter man febern härja fritt blir det snart riktigt besvärligt. Att hela tiden tänka sig för är därför A och O för risken är stor att det som kan skada dig i verkliga livet kan förmodligen skada dig i spelet också.

En livsnödvändighet är den dator med namnet Sesam som man alltid bär med sig. Den övervakar alla kroppsfunktioner och ger spelaren sekundaktuell information om puls, kroppstemperatur, infektioner, frakturer och allt annat som man behöver ha koll på. Det är efter att ha konsulterat Sesam som man kan ta ställning till om något behöver göras. Glömmer man bort att konsultera datorn kan infektioner och virus spridas i kroppen. Själv var jag stursk och fick en infektion i benet som jag inte gjorde något åt i tid. Det hela slutade med en traumatisk scen en kväll vid lägerelden där jag fick hälla i mig sprit för att bedöva smärtan innan jag amputerade benet.

RR är ett spel som känns förbluffande väl genomtänkt och detaljerat för att vara så pass gammalt. Med tanke på att det levererades på två stycken disketter är det bara att lyfta på hatten för en fantastisk prestation. Voxelgrafiken ser riktigt bra ut och passar väl för den begränsade 16-bitarsplattformen. Så kommer du över den här pärlan, som för övrigt även släpptes till Amiga och PC (Dos), är det ett unikt spel som är värt varenda krona.

EFTERTANKEN
När så många 3D-spel i första persons-perspektiv handlar om intelligent pang-pang idag känns ett spel som RR riktigt uppfriskande roligt. Den här spelidén förtjänar verkligen en modern uppdatering. Det vore något för ett spelbolag som Bethesda att sätta tänderna i nu efter Fallout 3. Tills dess att de eller någon annan får upp ögonen för den här gamla pärlan så finns DOS- och Amiga-versionerna att ladda ned här.

Inga kommentarer: