Retro-Citatet

"Jag skulle inte vilja råda någon att börja skriva spel. Det är en mycket arbetsam tillvaro. Alla får väl lust att lägga av. Det är ju alltid programmerarna som får ta alla smällarna när producenterna inte klarar av sitt arbete. Det finns ingen verksamhet som sköts som spelindustrin."
- Intervju med Mark McCubbin från 1991-

2008-10-22

Uppdatering av bloggen

Som en del i min omstrukturering av den här bloggen har jag haft uppe en 'poll' där jag undrat vad som anses vara 'retrospel'. Det är förvånansvärt få som haft någon åsikt med tanke på den trafik denna blogg har haft. Så med tio timmar kvar uppmanar jag er att göra era röster hörda. Resultatet kommer att påverka innehållet i den här bloggen en tid framöver.

* * *

Fick ett efterlängtat mejl från en av utvecklarna bakom Atari ST-emulatorn Steem. Steem har ju som bekant inte uppdaterats på 4 år så jag ställde frågan om projektet är nedlagt eller om det som så många andra emulatorer går på sparlåga. Jag fick detta uppmuntrande svar:

As you can tell from the delay it has been a very busy time. We are trying to get Steem ready to be open source but we need to find time to complete that - it is proving to be a challenge!

Sorry I can't be more helpful.

Sincerely,
Russ Hayward

Steem ska alltså bli Open Source vilket ökar hoppet om framtida uppdateringar.

* * *

Glädjande är också
att utvecklarna bakom Jaguar-emulatorn Virtual Jaguar har visat sitt första livstecken på 2 år. Den enda nyheten där är att man gjort källkoden tillgänglig för den som vill rota runt i "trasig kod" som de själva uttrycker det.

Jag återkommer med resultatet av undersökningen samt en ny spelgenomgång inom ett par dagar. Tills dess hoppas jag på lite mer feedback i kommentar-fälten. Tipsa om retrospelshändelser eller föreslå spel som ni tycker att jag ska ta en närmare titt på.


Väl mött!

Inga kommentarer: