tag:blogger.com,1999:blog-4129258446321002529.post7702521262534285852..comments2023-06-07T12:57:47.126+02:00Comments on Retroguiden: King's Quest II: Romancing the ThroneThomas Hellsinghttp://www.blogger.com/profile/08296821448494333896noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-4129258446321002529.post-40640757914449530162009-06-02T12:24:14.365+02:002009-06-02T12:24:14.365+02:00Jag tänkte faktiskt inte på Zork-motorn när jag sk...Jag tänkte faktiskt inte på Zork-motorn när jag skrev detta så jag tackar för påminnelsen och den övriga information om möjligheterna att spela Infocom-spel idag.<br /><br />Vad det gäller AGI kan även tilläggas att den följdes upp av SCI (Sierra Creative Interpreter).<br /><br />Tack för dina snälla ord om bloggen och kul att du läser!Thomashttp://retroguiden.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4129258446321002529.post-27570608718253425362009-06-02T08:15:23.127+02:002009-06-02T08:15:23.127+02:00Intressant. Jag hade inte hört talas om AGI.
Note...Intressant. Jag hade inte hört talas om AGI.<br /><br />Notera även att Infocom designade sin egen virtuella maskin 1979, Z-maskinen (Zork-maskinen). Anledningen till att man behövde en virtuell maskin specifikt för ändamålet var dels att man tänkte porta Zork från en stordator till mikrodatorer och det krävde ett mycket kompakt sätt att lagra programmet, dels att det inte fanns någon tydlig ledare på hemdatormarknaden. Textäventyren ställde väldigt låga krav på hårdvaran, så man kunde skriva emulatorer för Z-maskinen för i princip alla plattformar som hade 32K RAM plus en diskdrive (Spelen kunde vara upp till 128KB stora, men emulatorn laddade de delar som behövdes efterhand). När Infocom så småningom utökade formatet me grafik och musstöd blev det dock problem - de lyckades bara stödja ett fåtal plattformar, och man måste göra många versioner av bilderna eftersom spelarna förväntade sig bättre grafik på plattformar som hade bättre grafikkretsar.<br /><br />Idag finns det i alla fall verktyg för att dra ut den plattformsoberoende story-filen ur Infocomspel för flera olika plattformar. Har man t ex Hitchhiker's Guide för Apple 2 eller Commodore 64, kan man t ex på en PC dra ut storyfilen ur en disk-image, och spela den på valfri modern dator. Man kan samtidigt få trevligare typografi, sparning till det vanliga filsystemet, möjlighet att ångra ett eller flera drag m fl finesser som gör spelupplevelsen trevligare.<br /><br />Här finns verktygen: <A HREF="http://www.ifarchive.org/indexes/if-archiveXinfocomXtools.html" REL="nofollow">http://www.ifarchive.org/indexes/if-archiveXinfocomXtools.html</A>Och här finns tolkar för dessa spelfiler: <A HREF="http://www.microheaven.com/IFGuide/IFGuide.pl" REL="nofollow">http://www.microheaven.com/IFGuide/IFGuide.pl</A>(Välj en plattform och hitta en länk till Z-code interpreter)<br /><br />Jag droppar in på din blogg ibland, och kommer fortsätta göra så, då den är insatt och intressant. Fortsätt skriva!Fredrikhttp://microheaven.comnoreply@blogger.com